
Träbåtsfestivalen 2025
Information om Träbåtsfestivalen 2025
Den 4-6 juli 2025 avnjuter vi återigen en festival som innehåller ca 70 träbåtar, knallar, marknad, mat, glass, ballonger och kanske upp emot 35000 besökare under tre dagar.
Detta händer i Skärhamn, här har vi varit nästan varje år sedan 2007, Skärhamn lämpar sig mycket bra för en träbåtsfestival, Skärhamn ligger bra till på kusten och väl i hamn ligger vi tryggt om det blåser utanför på Västerhavet.
Nytt för i år är att Tjörns Kommun är projektledare för festivalen med ansvar för allt ”på land”, vi ifrån föreningen tar vårt vanliga ansvar för ”allt på vatten”.

Nytt är också att vi planerar för en Kappsegling för träbåtar lördagen den 5 Juli i Skärhamn, Under sommaren 2024 träffades Anders Lidqvist, ordförande för Västkustens Träbåtsförening och Ulf Aronsson ordförande för SYS – Sail Yacht Society, i samband med Sekelskiftesdagarna i Marstrand.
Frågan kom då upp om det finns intresse för en klassikerträff med kappsegling på västkusten. SYS har de senaste 20 åren arrangerat kappseglingar för klassiker i Stockholmsområdet och en sommarcup. Mer info finns på sailyachtsociety.se
Förslaget är att samla cirka 20-30 klassiker till Skärhamn och festivalen denna helg och arrangera en distanskappsegling på cirka 20 Nm under Lördagen med after sail och prisutdelning i samband med middag på kvällen.

Om Träbåtsfestivalen
Västkustens Träbåtsförening har sedan föreningen startades arrangerat 30 stycken Träbåtsfestivaler. En Träbåtsfestival är ett stort arrangemang med ca 70-80 Träbåtar i centrum men också mycket andra aktiviteter. Inte sällan knallemarknad, bilutställningar och barnaktiviteter. Arrangemanget har haft över 30 000 besökare under en helg i Juli, normalt fredag till söndag i V27.
Festivalen har arrangerats på olika platser i Bohuslän, sedan 2007 har vi varit i Skärhamn. Innan dess Vindön, Fiskebäckskil, Mossholmen och Henån. Under 2020 och 2021 kunde vi av kända skäl inte arrangera festivalen.
Anmälda båtar
Notera att denna sida inte uppdateras automatiskt, det är alltså helt normalt att det tar upp till ett par dagar innan din anmälan syns på denna sida.

1. KAPRIFOL Första anmälda båt som trillade in vid midnatt i år blev vår trogne besökare Kaprifol! En rejäl motorseglare byggd av Roland Persson i Henån år 1968, som mäter 9,75 meter. Ägarna Calle och Margareta Rydström skriver: ” 2003 köpte vi, Margareta och Calle, Kaprifol. Vi hade då sökt "en stor träbåt" ett tag. Inte anade vi då att den där båten skulle bli en så stor del av vårt liv. Allt löpande underhåll och det mesta av renoveringarna har vi gjort själva, ibland har vi behövt proffshjälp. Tack till Ulf Ekelund på Tångudden, Viktor Hardartz på Ringön, Thore Berntsson Mellan-Restad och Hans-Olof Handmark Henån för er kunskap. Vi har sen 2003 förvarat Kaprifol utomhus på Näsets Båtvarv AB i Göteborg. Där har vi alltid fått förståelse och bra gehör för våra synpunkter hur vi vill hantera en träbåt av äldre modell. Tack vare Kaprifol kom vi i kontakt med Västkustens Träbåtsförening (det var Lasse Snygg som "kastade in oss" på träbåtsfestivalen 2008 i Skärhamn). Nu ser vi fram emot att delta för 16:e gången. Vi gläder oss åt att festivalen återigen arrangeras i Skärhamn och hoppas på något bättre väder än förra året.”

2. MON PETIT Denna J10 vid namn MON PETIT med byggnummer 293 byggdes år 1944 vid Karlsson och Hallbergs Båtvarv i Kungsviken. Båtbyggaren hette Hjalmar Olsson. Båten ingick i en stor beställning J10:or av C.G. Fasth i Göteborg som återförsäljare. Båten har öppen sittbrunn och är inte kappad, och måtten är 5 x 1,9 meter. Detta är därmed en liten och nätt segelbåt! Mon Petit kommer också med sina 10 kvadratmeter segel att deltaga i vår nya 20 nm långa distanskappsegling som äger rum under lördagen 5 juli i Skärhamn. Vi välkomnar ägaren Truls ifrån Stenungsund och hans fina båt till oss och önskar honom ett stort lycka till!

3. FORNÖYD Erik Amlie Wahlström kommer till festivalen i sin fina K20 träsegelbåt nummer 13 som byggdes år 1950 i Trosa, konstruktör Olle Enderlein. Båten är 6 meter lång och har förutom segel även en Albin O11 motor. Båten blev också K-märkt 2024! Erik tvingades sälja båten på 90-talet men fick äntligen chansen att köpa tillbaks henne, ett lyckligt slut för en fin båt!

4. SEPHINA Halvor Stene kommer glidande ifrån Norge med sin ”One off” båt Sephina. Hon är en rejäl ”trawler” på 14 meter som byggdes på beställning som fritidsbåt med skrov av nordnorsk gran med spant på 5x8 tum och klädsel på 2 tum, byggd av Kåre Helge Sund på Hemnesberget i Nordland i Norge. Halvor skriver att: ”Overbygget er i 1 toms mahogni, og interiør i teak, mahogni og finer. Inredning är bygget av Sandøy Båtbyggeri i Tvedestrand. Jeg kjøpte båten i 2020 og er eier nummer 2 av båten, och har bott i båten hela tiden. Skrovet er bygget med samme spesifikasjoner som fiskebåter och hon har en rejäl Scania DS11-motor.”

5. ANJA Holger Josefsson ifrån Fotö dyker upp i Skärhamn med sin Anja. Denna Storö 34 byggdes som nr 2226 av denna serie år 1974 på Storebro bruk och har haft fyra ägare innan. Båten har haft hemmahamn i Lidköping och gått i Vänern under cirka 20 år och runt år 1990 genomgick hon ett motorbyte och fick en Volvo Penta TAMD 41A på 200 hk. Under denna tid renoverades även teakdäcket bak. Holger köpte båten i Kvänum sommaren 2021 efter att den stått på land i 8 år. Sommaren 2021 påbörjades en stor renovering på cirka 700 timmar – genomgång av all teak och mahogny, en del ruttet trä har bytts ut och allt annat har fått ny ytbehandling med bets och lack, motorerna har gåtts igenom med mera. En hel del nytt har köpts som nya moderna propellrar, dynor, kapell, bogpropeller, ankarspel med mera. Båten har ett glasfiberskrov som bekant, men allt annat är byggt av mahogny och teak. Nytt för i år är bland annat renoverade toppar på motorerna!

6. CORNELIA Cornelia är en båt av typen ”Yawl” som är 13 meter lång och 3,4 meter bred och drivs av en Lombardini motor. Hon byggdes i Risör i Norge år 1961 och stolt ägare är Frode Indregård från Norge. CORNELIA designades av den norska båtdesignern Cecil Christian Stephansen år 1957. Båten byggdes i ett samarbete mellan ett båtbygge på Moen i Risør och Schou Mek. Verkstad, och stod färdig 1961. Båten har ägts av familjen Schou fram till hösten 2024 då Frode tog över henne. Varmt välkomna till oss i Skärhamn!

7. GULLEFJUN Vi välkomnar självaste båtbyggare Thore Berntsson från Mellan-Restad utanför Kungälv som dyker upp med sin egenhändigt (väl)byggda Gullefjun från 1987. Denna båt är en stor enepinnad julle, ek på ek, 10,35 x 3,97m och väger 8,5 ton. Motorn är en Volvo Penta MD47. Thore har under vintern varit behjälplig som lärare på träbåtsrenoveringskursen som Västkustens träbåtsförening arrangerat, utöver att ta hand om de många träbåtar han ger kärlek till i sina lokaler. Renoveringslogg Gullefjun: Vintern 2013–14 renskrapat skrov, nytt överbygge i samma form som originalet men i nytt material, nytt däck. Vintern 2014–15 gjordes ny durk och teak i sittbrunnen. Vintern 2016–17 gjordes nytt pentry, ny styrplats, ny nergångstrappa till ruff, nytt bord i styrhytten. Vintern 2017–18 rengjord i botten in- och utvändigt, motor urlyft och rengjord/målad.

8. VINGEN Den lilla nätta Ljungströmaren Vingen 10 seglar in till festivalen som den brukar göra med sin ägare Mikael Söderholm. Ingenjör Ljungström skapade med sitt nytänkande lättbyggda och säkra båtar, som stod sig väl mot samtidens konstruktioner. Skrovet är genomgående cirkelbågar och den ostagade roterande masten med rullsegel ger stegfri revning. Långt före sin tid blev det mycket kritik då, men vad mer än en lättseglad och sjövärdig träbåt kan man önska sig nu? Båten är 6,66 meter lång, har 2 x 13 kvadratmeter segelyta och är byggd 1946 i Fiskebäckskil. Vingen 10 är en prototyp inför Ljungströms eget flaggskepp, den stora Vingen 12. Hemmahamnen är sedan 2010 Rågårdsvik på Skaftö. Vingen 10 kommer också att deltaga i vår nya kappsegling som går av stapeln på lördagen den 5 juli, det blir en fröjd för ögat. Välkomna åter!

9. GRACE Detta är en koster K6, S 36, som ägs av Sven Niklasson i Västra Frölunda. Båten är ritad av Einar & Carl Erik Ohlson och byggd år 1961 av Söbb-Anders på Söbbens varv i Henån på Orust. Hon är 6,25 meter lång och har 18 kvadratmeter segelyta. Bilden är tagen vid SS Frams brygga på Framnäs vid Kalvsund innanför Öckerö där flera K6:or samlas på sommaren. Det ljusgråmålade däcket tonar väl mot den lackade mahognyn i ruffen och eken i bordläggningen. Hon är inget utställningsföremål utan tur- och kappseglas flitigt och vann Ägirskölden förra året. Några bord har bytts genom åren för att hålla henne flytande. Närmare 60 stycken K6:or har byggts under åren, och en ny är just nu under byggnad av båtbyggaren Anders Anell i Henån. Även Grace kommer att deltaga i kappseglingen under lördagen i Skärhamn, och vi önskar henne välkommen samt ett stort lycka till!

10. FALKLAND Denna julle är byggd av Holger Johansson i Kungsviken år 1979 och är 10 meter lång och 3,7 meter bred och han drivs av en Penta TMD100. Ägaren Kenneth Larsson från Skärhamn berättar: ”Från början är båten byggd som "lysbåd" till skarpsillfiske där den lyste upp vattnet för att dra till sig skarpsillen. Sedan blev den såld år 1984 till Marinen och användes då till ubåtsjakt. Ungefär år 1989 såldes den till en Stockholmare och därefter runt 1995 till Sture Larsson på Hönö. År 1997 fick jag, Kenneth Larsson köpa den och den genomgick en stor renovering av bland annat motor och ny inredning av Mats Stefansson och Arne Karlsson Halsbäck. År 2015 sålde jag till Mattias Sandberg, år 2021 till Björn Lindberg i Stenungsund. Sedan köpte jag tillbaks den år 2022 och en lättare renovering gjordes. Idag använder jag den som lustbåt och urnsättningar. bröllop med mera.” Välkomna!

11. MOR ULLA II Johnny och Christina på Lilla Kålviks Båtbyggeri vid Hälleviksstrand levererade denna skönhet år 2021 till ägaren Håkan Wersäll. Det är en gaffelriggad snipa med toppsegel, och snipan har måtten 6 x 2 meter. Motorn är en Volvo Penta MD2 och hon har cirka 10 kvadratmeter segelyta. Håkan beskriver sin båt så här: ”Välseglande trygg familjesnipa byggd för en seglare som vill komma fram men inte har någon brådska, utan njuter av färden.” Ägaren Håkan skriver att han hoppas på lite bättre väder i år och framförallt lite mindre vind. Välkommen tillbaka till Skärhamn!

12. HIMLA Lars Stenborg ifrån Mölndal anmäler sin Petterssonbåt av okänd båtbyggare men som är byggd cirka 1910. Måtten är 7,3 x 1,65 och inombords finns en Lombardini på 30 hästkrafter. Denna båt har genomgått en mycket stor renovering sedan Lars köpte henne som ett vrak år 2019. Lars skriver att han har bytt ut alla spant, köl, sambord samt stävar. Han har också höjt skrovet ett bord fram för att få lite mer fördäck samt det klassiska ” örat”. Lite ”småpill” återstår innan sjösättning i April men inget som ska hota Träbåtsfestivalen! Hjärtligt välkommen HIMLA med besättning!

13. ALBATROSS Den fina gaffelriggade kostern ALBATROSS kommer seglande till Skärhamn, och ägaren Erik Henningsson ifrån Uddevalla kommer också att deltaga med båten i kappseglingen på lördagen! Albatross har byggår 1936 och måtten 6,6 x 2,4 och har 24 kvadratmeter segelyta. Erik Henningsson skriver: ”Vi har haft båten i 20 år. Första året fick vi inreda ruffen som var tom när vi skaffade båten. Sven Johansson i Gerlesborg har byggt riggen och installerat motorn. Båt-Jonas och Tom Hemréus renoverade Albatross för fem år sedan med nytt däck, nytt rufftak, ny sittbrunnsinredning, ny kölplanka, nya stävar upp till vattenytan, nya kölstockar, nya kölbultar och nya sambord. Jag fick bidra med att riva allt som skulle rivas, plugga, nåta, foga, slipa och lacka. Vi seglar cirka 80 dagar varje sommar och skeppskatten Trissan gör sin 21a segelsommar!” Välkomna åter till oss i Skärhamn!

14. HJÖRDIS Hjördis är en bohusjulle på 8 x 3,30 meter. Båten byggdes åren 1995-1996 av Thore Berntsson utanför Kungälv till beställaren Bengt Olsson i Kärna som skulle rehabilitera sig efter sjukdom. Thore hade tidigare byggt tre stycken öppna jullar med spririgg, och beställaren ville att karaktären skulle behållas men byggas lite fylligare i stäven och slankare akterut - och vips så blev den sådan här! Motorn är en Volvo Penta MD22L, skrovet är enepinnat och har ek på ekspant, teakdäck och teakdurk. Sonen Jerry Olsson tog så småningom över båten vid Ödby Ö nära Hunnebostrand, innan den såldes vidare till Ödsmål och sedan februari 2022 bor den på Smögen hos Jessica Andersson och Lars Olsson där den renoverats litegrann vad gäller motor, elektronik, ytskikt och lite vattenskador på ruff och inredning bland annat. Välkommen åter Hjördis!

15. UNNIGUNDA 1 Nummer 15 blir en unik segelbåt som är byggd 1993 av Torsten Sörvik på Tredje Långgatan nära Järntorget i Göteborg. Båten är 10 meter x 2,50 och har cirka 20 kvadratmeter segelyta, ägare är Magnus Mogenfelt från Ljungskile. Magnus berättar att ”Båten är byggd i epoxi-faner och är därför lätt och vacker. Överhänget som är föröver och akteröver underlättar manövrering, just nu har den en avkortad köl. En står upp och ror framför rorsman. En sitter i svärmorsbrunnen och ror precis bakom rodret. En styr. Båten har fenköl och svänger lätt undan trafik på sjön. Båtbyggare Torsten flyttade senare sin båtverksamhet till Ringön.” Välkommen till Skärhamn!

16. CARMENSITA Carmensita är en norsk stor motorseglare som byggdes 1926 och var från början 40,2 fot lång och 15,1 fot bred. Motorn är en Scania DS8 på 200hk, vikten är på stöddiga 50 ton och hon har en segelyta på cirka 200 kvadratmeter. Ägarna berättar följande för oss ”Hon blev brukt som en ”reisende båt”, byggd i Risör i Norge av Lindstøl & sønn. Navnet från början var Ellwe, som er fra den svenske semidieselmotoren av samme navn. Båten blev senere forlenget og brukt som fiskefartøy, hvalskute og fraktefartøy på norskekysten. År 1949 var den 52,3 fot lang (nästan 16 meter). Båten blev ombygget til fritidsfartøy/motorseiler omkring år 1985-1990 og forlenget til 58 fot (17,7 meter) och 5 meter bred. Den blev døpt til Carmensita i mai 1990 og har krysset Atlanterhavet 8 ganger til og fra Karibien.” Ägare i dag är Siri Bangfil och Dag-Egil Bull Sletholt, som bor i båten hela året. Vi ser fram emot ert besök på årets Träbåtsfestival!

17. TULI Tuli är en K6:a segelbåt i trä byggd 1962 av ”Söbb-Anders” i Henån. Nuvarande ägare Gunnar Wiman från Hönö skriver att Tuli har haft flera ägare och har många goda resultat i olika kappseglingar för kosterbåtar, och att han har ägt henne i 8 år. Tuli är en vacker båt i gott bruksskick, byggd i ek, och registrerad i SS Fram. Tuli kommer även att deltaga i vår kappsegling, och hon för 18 kvadratmeter segel på sina 6 meters båtlängd. Välkomna åter till festivalen!

18. BRITT Johannes Weiberg från Hisings Backa kommer att segla till festivalen i sin vackra koster K6 (nummer 14), som är byggd 1948. Denna båt byggdes av Einar och Carl-Erik Ohlson på Nestor Nilssons varv i Strömstad, och båten byggdes från början som lottbåt åt Strömstad SS och har sedan dess seglats i många år i Bohusläns norra skärgård. Nuvarande hemmahamn så här 77 år efter byggandet är Björkö och SS Fram på Framnäs. Britt har 18 kvadratmeter segelyta, skrovets mått är 6,1 x 2,26 meter, och hon kommer dessutom att deltaga i vår kappsegling i år!

19. JULIUS En äkta bohusjulle är den ståtlige Julius, som är den sista ekjullen som Gunnar Andersson i Kungsviken byggde. Året var 1978, och på den tiden byggdes båten som ett akterbygge dvs. med styrhytten bak. Sven Andersson i Rönnäng köpte båten 1980, och på 90-talet revs akterbygget och ersattes med det befintliga frambygget för att kunna nyttja båten bättre som fritidsbåt. Båten såldes sedan vidare till Jan-Olle och Hjalmar på Åstol 1996 och dessa sålde vidare år 1999 till Pelle Svensson i Varberg, därefter till en herr Axelsson med hemmahamn i Gottskär. Nuvarande ägare heter Peter Sundman och är bosatt i Vallda. Peter berättar att båten stått på land i 10 år i skogen nära Fjärås då han köpte båten sommaren 2019 av sonen som ärvt Julius efter fadern. Efter 3 års fullständig renovering av skrov med inredning samt med en MD 17D och ny drivlina är Julius åter sjöduglig och njuts utav!

20. JOKER Joker är en dubbelruffad, ketchriggad motorseglare som är byggd år 1930. Båten är ritad av CG Pettersson, ritning nr 794, och byggd av Bröderna Nilsson i Nyköping. Joker är 9,6 meter lång, har en Volvo Penta MD22L samt en segelyta på 14,3 kvadratmeter. År 1948 köpte Carl Gustav Hagström båten i Oxelösund och körde den till Göteborg, där den har varit sen dess. Nuvarande ägaren Roland Caspersson från Billdal skriver att övriga ägare som han känner till är: Hallberg mellan ca 1960-1964 samt Ivar Svan ca 1964-1966. I september 1966 köpte Roland båten av Ivar Svan. Detta innebär att Joker varit hos samma ägare i hela 59 år, vilken bedrift! Välkomna åter till oss!
21. PANDION Ulf Aronsson kommer ända från Stockholm med sin vackra träbåt av typen halvsalongare, byggd av hondurasmahogny år 1937 i Vätö på Norrvikens Båtvarv. Pandions mått är 10,4 meter lång och 2,1 meter bred. Konstruktör var ingenjör Knut Ljungberg, och båten användes huvudsakligen de första 20 åren som passbåt i Stockholm och senare fram till 60-talet i Stockholms skärgård vid Stavsnäs. Därefter anpassades båten av nya ägare till familjebåt av nya ägare. En rad olika motorer har passerat och nu har båten marschfart på 15 knop och toppfart på 22 knop. Många olika renoveringar har gjorts genom åren och framförallt har målet varit att slutligen nå originalutseende enligt ritningen som hittades på Sjöhistoriska. Pandion är medlem i MYS. Varmt välkomna till västkusten och vår festival!

22. ESMERALDA Mats och Niklas Odersjö kommer till festivalen med sin varsamt renoverade Solö Ruff vid namn Esmeralda, byggd 1963 av Storebro i Sundbyberg. De berättar följande om båten: ”Vår Esmeralda fick sitt skrov byggt på Storebro varv i Småland och därefter tog privatpersonen Kjell Knutsson vid och la ner ca 2500 timmar på att få henne färdig utifrån en byggsats, dvs. ett halvfabrikat. Under 23 år användes hon sedan som nöjes- och transportbåt ut till Kjells stuga 37 distans bort, ute på Möja i Stockholms skärgård. Därefter har vi ingen annan kunskap än att hon haft ett flertal ägare. Vi "hittade" henne till salu under en presenning på Värmdö senhösten 2019 i ganska miserabelt skick och utan att ha varit i vatten på cirka 20 år. Detta efter att sonen Niklas frågat mig om vi inte skulle ha ett renoveringsprojekt ihop? Utan större tvekan köpte vi henne för 20.000:- och trailade sedan ner henne till oss i Tjuvkil. Därefter har vi 2020-2021 lagt ner ca 2000 timmar på att renovera henne till den pärla vi tycker hon är idag. Till vår hjälp att byta några bord, lägga nytt däck och nya vindrutor, samt bygga en egenritad badplattforn, har vi haft Göteborgs Båt & Finsnickeri i Kornhall. Numera tillbringar hon sina dagar vid vår brygga i Kroken, Lycke. När vi går ut blir det ofta till hamnar som Marstrand, Åstol, Dyrön, Klädesholmen, Skärhamn och Käringön. Välkomna till oss!

23. MASCOT Här har vi ett säkert inslag i vår festival, älskade Mascot! Båten som deltagit på samtliga 30 träbåtsfestivaler med start i Nötesund. Denna snipa är byggd 1953 av Arvid Berndtsson från Sibräcka på Tjörn med måtten 7,5 x 2,1m. Nils-Erik Holmström från Mollösund skriver att båten köptes 1956 av fadern Nils Holmström, Mascot hade då en bensinmotor – en Albin på 15 hk. År 1973 byttes Albin-motorn ut mot en Volvo Penta dieselmotor på 36 hk. Efter sjösättning varje år brukar Nils-Erik köra en sväng runt Lyr för att se att motorn, en Volvo Penta MD3B, fungerar och att allt annat är som det ska, innan han beger sig till Mollösund. Hjärtligt välkomna åter!

24. MARIA Maria är en nöjesbåt vars konstruktion är ritad av Colin Archer år 1908 till dottern Mary, kallad Sagitta II. Sven Johansson började bygga båten år 2014 i Gerlesborg, och år 2020 var cirka 5 bord på plats. Under året började nuvarande ägare Roy Wedin från Fjällbacka hjälpa till med bygget och under 2021 blev den slutligen bordfylld. Under 2022 fick Roy ta över projektet helt och i juli 2024 blev båten klar för segling! Maria har måtten 6,8 x 2 meter och en segelyta på 21 kvm samt en elektrisk utombordare E-propulsion Evo 1.0. Glädjande nog kommer hon deltaga i kappseglingen den 5 juli på festivalen! Välkomna!

25. JOHANNA Här har vi en topprenoverad motorseglare (benämnd Trålaren 28) från 1968 som är byggd av Lundfeldts Båtbyggeri i Askersund med måtten 9 x 3,05 meter. Invändigt huserar en Perkins 4:154 på 58hk och segelytan är på 30 kvadratmeter. Båten köptes i ett ej sjödugligt skick år 1995 av nuvarande ägaren Lasse Snygg med hemvist i Sjömarken utanför Borås. Båten renoverades under fem år och sjösattes år 2000. Renoveringen blev mer omfattande än de tänkt, det tog fem år istället för två, då det blev som att ”bygga båten baklänges”. De sparade skrov, ruffen i mahogny samt rufftak som renoverades. Viss inredning kunde sparas, de ändrade dock inte på hur båten var planerad. Det blev nya rutor, diesel- och vattentankar i rostfritt, toa med septitank, nytt elsystem, ny vattenburen värme, el/dieselvärmare, nytt pentry med kylbox. Trämast, gaffel och bom renoverades samt peke och rostfria räcken har nytillverkats. Vad som är nytt för i år får vi fråga Lasse och Marianne i Skärhamn. Vi välkomnar Johanna med besättning till oss igen!
26. PEPITA Pepita är en K6 segelbåt byggd år 1952 i Göteborg på Fiskebäcks båtvarv. Hennes mått är 6,1 x 2,25 och hon har 18 kvm segelyta, och kommer även delta i kappseglingen på festivalen! Ägare till Pepita är Göran Blomqvist frånTorslanda och han berättar för oss: ”En herre som var medlem i Segelsällskapet Fram som bar namnet Storm beställde båten av Fiskebäcks Båtvarv, i Göteborg. Den var klar enligt uppgift år 1952 och får nummer 30. Pepita renoverades på 1990 talet av en del medlemmar i SS Fram. Den var en av Frams lotteribåtar och lottades ut på båtmässan. Pepita kom åter till båtmässan år 2023 men då som utställningsbåt genom Västkustens träbåtsförening. Jag köpte Pepita när den var i delar år 2015, båten hade då inte seglat på ca 25 år. Efter att nya bottenstockar, kölbult och övrig inredning monterats sjösattes Pepita för att segla igen.” Vilken härlig historia, vill man höra mer får man fånga Pepitas besättning på festivalen! Välkomna!

27. BLENDA 22 Blenda 22 är byggd år 2001 av Thore Berntsson i Mellan-Restad utanför Kungälv och hon är av typen kallbakad mahognysnipa. Gjord med så kallad ”strip planking” och sedan 2 lager mahogny fanér uppepå. Ocke Mannerfelt ritade skrovet och Thore designade resten. Denna båt har ”extra allt, överallt”. Drivlinan är Penta MD2030 och en Aqua drive drivknut med mycket ljudisolering i motorlådan och ljudbafflar för att hålla nere ljudnivån. Båten är en av två som finns byggda, den ena har teakinredning och den här har mahognyinredning. Stolta ägare till denna skönhet är Anders Sörman Larsson från Arvika. Anders skriver ”Vi är andra ägaren, den förste ägaren bor på Stenungsön där båten har haft sin hemmahamn sedan den var ny. Båten kommer fortsatt finnas kvar på Tjörn och har i år Mossholmen och Almösund som hemmahamn. Under 2025 kommer även en tredje båt att byggas av Thore Berntsson.” Varmt välkomna!

28 – KATINKA II Vackra KATINKA II förgyller vår festival även i år! Hon byggdes år 1984 av Eilert och Folke Eriksson i Henån och är en motorseglare med måtten 8,9 x 3,2 meter. Under durken finns en Volvo Penta MD17C och hon för 35 m2 segel. Båten ägs sedan år 1995 av Britt Vestfeldt och Jarl Svensson ifrån Grästorp. De första 12 åren gick båten i Vänern men hon har därefter seglat på Västkusten. Hon sjösätts och torrsätts i Såtenäs i Vänern men har hemmahamnen i Fiskebäckskil. Vi välkomnar dem åter till Skärhamn och vår festival!

29 – LEVINA Här har vi en välskött Roland Persson-snipa med byggår 1978 som har varit med på festivalen många gånger! Denna vackra båt är byggd på Lilla Kålviks båtbyggeri och längden är 9,2 meter och bredden 3,35 meter. Ägaren och vår ordförande i föreningen, Anders Lidqvist, skriver så här: ”Roland Persson hjälpte mig att köpa henne från tidigare ägaren. Vi har haft Levina sedan 2003 och vi är 3:e ägaren. Förra vintern fick Levina en ny motor, en Vetus M4 45 på 42 hästkrafter, och denna vinter får hon ett nytt tak till doghouset. Hemmahamn är i Kungsviken på Orust.” Varmt välkomna åter!

30 – SIGYN Sigyn är en av de första K6:orna som byggdes. Hon är byggd i furu år 1946 på Öddö i Strömstad av båtbyggare Erik Nilsson. Hon har stått på land i många år men ska nu äntligen få komma i sjön och med den nya ägaren nå havet igen. Sigyn är 6,25 meter lång och 2,25 meter bred och har en segelyta på 18 kvm. Magnus Dahlquist från Torslanda är den stolte ägaren till denna båten, varmt välkommen till festivalen!

31 – NESTOR Denna ruffade snipa är ritad av Nestor Nilsson och byggd på varvet Nilssons Båtbyggeri i Strömstad. Den beställdes och levererades till en familj från Stockholm och tog då sjövägen dit, år 1964. Nestor var i familjens ägo ända fram till 2004 då hon fick ny hemmahamn i Halmstad. Här byttes den gamla bensinmotorn till dagens 30 hk Yanmar diesel och fick sedan nytt kapell från ett blått till dagens beige. Båten är 9,2 meter lång, och har mahognyskrov med spant i ek. Här finns plats för 6 vuxna och 2-3 för övernattning och Nestor glider fram fint i cirka 6-7 knop. Namnet Nestor har följt med från början som en hyllning till konstruktören. Numera är hemmahamn från år 2023 är Rönnäng där ägaren Frank Stenholm vårdar den ömt.

32 – TAIFUN Lars-Urban Helje kommer åter med sin vackra koster K25. Denna koster ritades av Hjalmar Johansson och byggdes i Kungsviken på Orust av hans bror Gustav på dammen i. Båten var en framgångsrik kappseglare och ägdes en period av Gunnar Hildebrand (Monsunen) på ostkusten meääan åren 1969-2000. Sedan kom båten tillbaka till västkusten och seglades flitigt, men år 2009 blev hon ståendes på land. Lars-Urban berättar: ”År 2011 annonserades den ut, och jag köpte henne och gjorde en grundlig renovering tillsammans med Hälleviksstrands varv. Sedan sjösatte jag år 2016 och Sjöhistoriska K-märkte henne år 2017. Idag är Taifun i utmärkt skick men behöver en ny ägare då den nuvarande börjar bli gammal.” Välkomna åter, och kanske Taifun hittar en ny ägare på festivalen?

33 – GRETA Här har vi en fin Andunge som anmälts till festivalen av sin skeppare Jonas Halvord från Göteborg. Greta är byggd år 1964 i Säffle på Skåléns varv. Henns mått är 6,74 x 1,81 meter och hon har 14 kvadratmeter segelyta. Vi välkomnar ekipaget till Skärhamn den 4-6 juli!

34 – VIND Anders Lindstam från Borås kommer till festivalen med sin Mistral 33 vid namn Vind. Byggår för denna båt är 1970, måtten är 10,20 x 3,05 meter och hon är maskinellt utrustad med en Penta MD11C. Ägare Ander berättar följande för oss: ”Dessa båtar tillverkades mellan åren 1967- 1974 i 216 exemplar på Harry Hallbergs varvsindustri i Ellös på Orust. Ett fåtal båtar byggdes med färgat skrov. Den största delen av produktionen kom att gå på export och Mistral 33 levererades över hela världen. Målet var att kombinera plast och trä vilket gjorde skrovet starkt och underhållsfritt medan överbyggnad i mahogny blev klassiskt vacker. Mistral 33 fick på grund av de klassiska linjerna hög status och var på sin tid en dröm för de flesta. Mistralen representerar höjdpunkten på Olle Enderleins och Harry Hallsbergs båtbyggarliv och blev ett vägskäl mellan trä och plast.” Välkomna till festivalen!

35 – ZARITZA III Øystein Johannesen från Mandal i Norge kommer seglandes i sin ZARITZA III som har en längd på 14 fot och av typen Lowell Gardner Skiff/Sail Androw. Båten blev ”Årets båt” på Träbåtsfestivalen i Skärhamn år 2023. Båten är byggd privat på Nord Vestlandet i Norge i 2001 och konstruktören var John Gardner i USA. ZARITZA blev köpt av nuvarande ägare Øystein Johannesen hösten 2020 som skriver att den är oljebetsad brun och lackad med Owatrol. Numera utrustad med en elektrisk påhängsmotor vid namn Minn Kota, nedsänkbar köl, storsegel och fock. Den nedsänkbara kölen och segeltypen har ändrats av nuvarande ägare och däcket framför masten är byggt av en båtbyggare i Mandal. Hjärtligt välkommen åter till oss, Øystein!
36 – SATURN Den 36:e anmälda blir en fin Ohlson 38 från 1972 som tävlar i klassen ”Traditionsbåt”. Saturn är byggd i Tyskland av Matthiessen & Paulsen, Arnis/Schlei, och är 11,47 meter lång och 3,09 meter bred. Maskinellt är den utrustad med en Bukh diesel DV36, och segelytan är på totalt 64 kavdratmeter (med Genua nr II). Ägare till denna vackra båt är Lutz v. Meyerinck från Hamburg och han kommer även att deltaga i lördagens kappsegling! Lutz skriver “Built in 1972 as a series of three boats in Germany to the design of Einar Ohlson. We are the second owner only. There has been various maintenance jobs on the boat through the years. Varmt välkomna till Skärhamn!

37 – SVEA Denna fina snipa, som är 9x3 meter, blev byggd av de legendariska båtbyggarna Eilert och Folke Ericson samt pappa Eric Olsson i Dalsby utanför Henån på Orust. Det fanns inga ritningar på snipan förutom i huvudet på de tre båtbyggarna, en konstruktion som har gått i arv i flera generationer. Det sägs att Eilert och Folke byggde var sin sida. Båten är byggd år 1974, ek på ek och spanten är gjorda av 3 tums ämnen (2,5 var det normala) från en ek som har stått i Uddevalla. Trädet fick fällas då vägen skulle dras fram och stammen var så tjock att den fick fraktas till Dalby ensam på lastplanet. Däcket är i teak och inredningen är gjord i mahogny. Hon ska väga ca 5 ton utan barlast. Priset på den tiden låg mellan 100 och 150 tusen kronor. Beställare av båten var bröderna Bengt och Åke Jonasson i Tegelstrand, och nuvarande ägare är Erik Forberg i Billdal utanför Göteborg. Välkomna åter!

38 – BLUEY Här har vi en Vindö 30 som är byggd år 1970 på Vindövarvet på Orust. Båten är anmäld och tävlar i klassen ”Traditionsbåt”. Den är 9,8 meter lång och 2,7 meter bred och har för framdrift en Nanny diesel och till detta hör även 30 kvadratmeter segelyta. Stolt ägare är Björn Dahren i Alingsås som berättar att han har renoverat segelbåten under 2024 och bland annat lagt om teakdäcket med ny plywood och även balkar under teaken. Vi ser fram emot att se Bluey med besättning segla in i Skärhamn första helgen i juli!

39 – BEA Bea är en klassisk Runabout med en härlig V8 motor. Modellen är ritad av Richard G Furuholmen år 1923. Ritningen har följts över vattenlinjen bortsett från att hon är 7% större än originalet. Denna modifiering beror på att byggaren /ägaren är 195 cm lång och vill få plats ombord. Hela botten är också ändrad för att kunna hantera en motor på 325 hk jämfört med originalets 50 hk. Bea är byggd år 2009 av ägaren själv, Jonas Olsson, i tunt trä som limmats ihop med epoxi, så kallad kallbakning och det tog ägaren 10 år av kvällar och helger vintertid att få ihop alltihop. Båten har måtten 7,5 meter x 1,9 meter och hon gör 35 knop som max med sin V8 men en mer behaglig marschfart ligger på runt 20 knop. Accelerationen är dramatisk, ungefär som att bli sparkad upp ur vattnet av en häst. Sen bidrar inredningen från 1923 till upplevelsen. Micke Stefansson (Mats Snickares son) uttryckte det väldigt träffande: ”35 knop i pinnstol är rätt speciellt.” Bea har hemmahamn på Lilla Askerön och används för badutflykter i närområdet. Detta är för övrigt i stort sett det enda man kan ha en båt som Bea till – att glassa runt och se cool ut!

40 – ELIN Båt nummer 40 blir en Vättersnipa som är byggd år 1994 av Rolf Jakobsson i Tived. Hennes mått är 8 meter i längd och 2,5 meter bred med ett deplacement om cirka 3 ton. Båten ägs av Anders Hjort från Vänersborg och han vårdar henne ömt. Varmt välkomna till Skärhamn och Träbåtsfestivalen 4-6 juli!

41 – VIDÅSA Vidåsa är en så kallad Nordlandsbåt, som är 5,4 meter lång och 1,4 meter bred och segelytan är cirka 5 kvadratmeter. Nordlandsbåtar användes förr som fiske eller transportbåt i de norska fjordarna och hade höga stävar. Det är Jonas Vidås från Kungälv som är ägare till Vidåsa, och han berättar att båten sägs vara gammal, och att den skulle kunna vara byggd runt Bindalen i Norge någonstans, mellan åren 1890 - 1930. Kanske någon festivalbesökare ser båten och kan berätta mer om den? Hjärtligt välkomna till Skärhamn!

42 – ASTA Här har vi Asta av Smögen, LL667, som är över 100 år! Hon är byggd år 1916 på Ringens varv på Marstrand i enepinnad ek i kravell på furuspant. Beställare var Oskar Johansson (senare Frönell) och Zakarias Samuelsson på Hönö Klôvva. Asta var, när hon levererades, en föregångare med höga fribord och brädgång, vilket behövdes i snurrevadsfisket på Doggers bank. Under de första åren användes segel i stor utsträckning för att ta sig fram. Motorn, en Avance på 30 hk, dög för framdrivning vid vindstyrkor endast upp till 5 m/s. Efter några år av ägarbyten hamnade hon år 1938 hos Olof Dahlström och John Johansson på Smögen och fick fiskenumret ändrat från GG till LL 667. Sedan blev det mest trålfiske (ex.vis räka) men de första åren även snörpvadsfiske efter sill och makrillgarnfiske. Under 1942 fick fartyget sin tredje motor. Det var en något begagnad encylindrig June-Munktell om 90 hk. Även en ny styrhytt installerades. Den 10 mars 1947 sålde John Johansson sin hälft i fartyget till Ove Dahlström. Ove Dahlström och hans bror Erik fiskade fram till Astas ”pensionering” år 1981. Det kan också nämnas att Asta under 1962 fick sin fjärde motor, den som sitter i nu. En begagnad fullt genomgången Skandiamotor om 2x65 hkr (totalt 130 hk) tillverkad 1944 och som i tidigare suttit i skutan Magnesita, en systerbåt till Kvartsita. När den är igång frambringar den det typiska dunkandet som så många förknippar med en äkta fiskebåt. År 1981 övertogs Asta av den idéella föreningen Tôllar ô Seiel. Föreningen har som mål att se till att hon bevaras i den form hon haft och därmed fungera som ett levande industrimuséum. För att klara detta ekonomiskt, har föreningen tagit ut olika grupper på fisketurer och andra typer av utflykter i vår vackra skärgård.

43 – ANNA Anna är en vacker galeas, byggd på Västerö skibsverft på Läsö år 1980 av båtbyggare Hans Petersen efter ritningar från en kartoffelskuta från 1867. Båten beställdes från början av Folke Patriksson på Tjörn som fritidsfartyg. Skrovet är ek på ek, däcket av teak, och master är av limmat lärkträ. Styrhytt och överbyggnad byggdes till år 1995 på Tjörn. År 2012 köpte Anders Nilsson på Ven båten och underhöll henne bra och slipdrog henne vartannat år på Gilleleje varv. Numera är Harald Sköld från Göteborg ny ägare sedan år 2022 och han har passat på att montera in en nyrenoverad Ford 2715E. År 2023 gjordes underhåll av skrov och reparation av dävertar på varvet i Österby på Läsö. År 2024 gjordes en stor reparation av stormast och genomgång av hela riggen. År 2025 gjordes en reparation av teakdäcket på däckshuset och doghouset. Annas längd är 11,75 x 3,75 och hon har en imponerande segelyta på 120 kvadratmeter. Varmt välkomna till Skärhamn!

44 – LYNAESJOLLEN Denna lilla jolle ägs av Sören Johansson på Klädesholmen, och det är ännu ett bygge av Thore Berntsson från Mellan-Restad, byggd 1993. Den har en längd på 3,75 x 1,5 meter med en segelyta på 4 kvadratmeter latinsegel som är väldigt ovanligt i Sverige. Båtmodellen kallad Lynäsjolle är en traditionell rodd / segeljolle från Lynaes i Danmark, från början utvecklad för fiske i Roskildefjorden. Detta exemplar är byggt i ek. Det började med att båtbyggaren Thore Berntsson var på Bassholmen och såg en liten lynäsjolle på 3 meter, och tyckte den var så fin att han sökte fram ritningar på båtmodellen från Köpenhamn, och bestämde sig för att bygga en till sig själv. Han har sedan haft den utställd i Skanska-skrapan i Göteborg i några år, innan den såldes, och efter några års detektivarbete hittades den igen på Klädesholmen. Välkommen åter till festivalen!

45 – ALBERTINA Snipan Albertina, med sin ägare Yvonne Wallin från Skärhamn blir vår 45:e anmälda. Yvonne skriver: ”Vi vet inget om snipans ursprung och just därför skulle det vara intressant att medverka i festivalen och säkerligen få svar på frågan. Vi köpte Albertina på Frankes Marina för 40 år sedan, helt nyrenoverad, efter att ha varit sjunken. Nu är Albertina återigen ett strålande skick och det skulle vara roligt att få visa upp henne.” Snipan är 6,6 meter lång, 2,2 meter bred, och den har en Sabb 1 cylindrig diesel på 10 hk. Varmt välkomna till oss!

46 – MADAME BORDEAUX Madame Bordeaux kommer till festivalen med sin ägare Mikael Sande från Mollösund. Båten byggdes i Dalby utanför Henån 1965 av Eilert Ericson och Eric Olsson. Motorn är en Yanmar 54hk från 2011 och båtens mått är 9 x 3 meter. Mikael berättar: ”Vi är de sjunde ägarna av båten sedan den byggdes. Vi köpte båten 2023 på hösten och den har nu sin hemmahamn i Mollösund. Tidigare namn var Thalatta men nu heter hon Madame Bordeaux - precis som våra tidigare träbåtar. Båtens motor är bytt 2011, och omfattande snickerier har utförts i båten (troligtvis på 80-talet).” Välkomna till Skärhamn!

47 – STORMFÅGEL Hans Frick från Göteborg kommer med sin fina NC-kryssare med byggnummer 18. Båten är byggd på Orust 1966 av Hermansson och Kobel och måtten på båten är 9,35 x 2,4 meter. Ägaren Hans skriver att den första ägaren hette Hans Karlsson och att han fick köpa båten av honom år 2015. Sedan dess har han bland annat lagt nytt limmat och skruvat teakdäck samt installerat ny motor (en Beta 14). Stormfågel kommer att deltaga i kappseglingen på lördagen, det ser vi fram emot!

48 – IRINA Ytterligare en fin NC-kryssare anmäler sig, denna är byggd 1966 i Kungsviken av Christopher Rassy och hennes mått är 9,47 x 2,37 meter. Kim Bengtsson från Göteborg skriver att han är den fjärde ägaren av Irina, sedan 2017. ”Jag har använt henne flitigt sedan dess och seglat den längs hela västkusten, från Ven till Koster och en även hel del i Kattegat samt Limfjorden. NC-kryssaren har visat sig mycket sjöduglig, även på öppet hav. Irina presterade också bra i DFAEL:s veteranbåtskappsegling i Fredrikhavn 2019. Trots att båten är gammal är hon fortfarande i bra skick, tack var att underhållet har skötts bra under åren. Förutom att nya segel och ett nytt roder från år 2020 är det mesta fortfarande original. Såsom masten, tillverkad av spruce, och maskinen som är den klassiska Albin O-21. Irina kommer också att vara med på vår nya kappsegling som går på lördagen i Skärhamn. Välkomna!

49 – IRENE Stolt ägare till denna Mistral 33 är Sven-Hugo Torstensson ifrån Älvängen. Irene har en längd på 10,18 m och en bredd på 3 meter. Denna traditionsbåt är byggd 1974 av Hallberg Rassy på Ellös och motorn är den ursprungliga Volvo Penta MD2B. Mast, rigg och segel har bytts till Seldens Rullmast och Furlex. Köl och roder har ändrad form och vikt och foldingpropeller. Sven-Hugo Torstensson har varit ägare sedan leveransen från varvet 1974-07-12 vilket är 50 år. IRENE har vårdats och uppgraderats på en mängd andra sätt samt brukats varje år. Nu är det fjärde generationen som vill vara med och njuta ombord. Sommarhamn är Kungsviken och vintersäsongen är i Älvängen. Irene kommer dessutom att deltaga i kappseglingen på lördagen! Varmt välkomna tillbaka önskar vi er.

50 – SOFIA Anmäld båt nummer 50 blir en folkbåt byggd år 1964 i Motala, måtten är 7,7 meter lång och 2,2 meter bred. Det är Fia Johannessen från Göteborg med besättning som kommer med denna folkbåt, och hon skriver och berättar att de har haft henne sedan hösten 2022. Båten seglades i många år av nestorn och konstnären Sven Holm och var modell för en affisch som Sven Holm gjorde för folkbåtsförbundet. Sofia med besättning kommer även att deltaga i lördagens rafflande kappsegling!

51 – CHRISSIE Chrissie är en klassisk runabout från år 1930, model 99, med skrovnummer 14133. Motorn är en Hercules modell B, också den från år 1930, med motornummer 2944. Båten kommer från början från New Jersey och kom till Norge cirka år 2000. Chrissies mått är 5,5 meter lång och 1,6 meter bred. Stolt ägare till denna skönhet är Tommy Løfshus från Buskerud i Norge. Välkomna!

52 – VIKING Här har vi en hajkutter från år 1933, byggd på Frederikssunds skeppsvarv av Kristian Andersen. Viking är en före detta snurrevadskutter från Laesö utanför Danmark och är 13,5 meter lång och 4,15 meter bred. Båten var tidigare ett förnödenhetsfartyg till fyrskeppen samt postbåt. Viking genomgick en stor renovering efter fisket på Hobro båtvarv av Gunnar Brinck Kristensen. Sedan 20 år tillbaka är den i Anders Hedströms ägo på Donsö, och Anders har fortsatt med kontinuerliga stora renoveringar som vi får fråga honom om på festivalen. Hjärtligt välkomna till Skärhamn!

53 – GALEI Gunnar Ohlin från Västra Frölunda anmäler sin Galei, en härlig Ljungströmare byggd år 1948 i Uddevalla av HSB/Junohus. Den är 6,78 meter lång och 2,05 meter bred, och segelytan är 2 x 15 kvadratmeter. Gunnar berättar att mellan åren 2012-2014 blev den renoverad på Classic Yacht Service i Grundsund och år 2014 blev den utställd på Båtmässan i Göteborg. År 2023 blev Gunnar ägare och den seglades då till en ny hemmahamn i Göteborg. Galei har även deltagit i Klassiska Regattan i Långedrag i en helt egen klass (som den vann….) Vi ser fram emot att få se denna båt segla i kappseglingen på lördagen i Skärhamn den 5 juli!

54 – DUNKAS Dunkas är byggd år 1956 och är en förruffad snipa med styrhytt, byggd i ek på Säffle båtbyggeri av Karl-Eric Fälte. Dunkas är 8,7 meter lång och 2,7 meter bred och anledningen till namnet är att den har en Seffle typ FB 17 på 15 hk (tändkulemotor). Ägaren heter Sture Thörner och kommer från Säffle, han berättar att båtens beställare var Vänerns Seglationsstyrelse i Åmål och den skulle användas som arbetsbåt åt en snickare som reparerade dess husbestånd (fyrhus, sjömärken, båkar och dylikt). Den är ritad av den kände konstruktören Ruben Östlund. ”Jag har otroligt nog ritningar samt byggbeskrivning i original till båten. Våren 2024 blev den även K-märkt!” Kul att Dunkas med besättning kommer till festivalen så att vi får lyssna på en härlig tändkulemotor!

55 – FRÖKEN P Här har vi en Pettersson-båt, byggd år 1939! Hon är 8,4 meter lång och 1,9 meter bred och invändigt har hon en B20 motor. Ägarna från Göteborg skriver så här i sitt brev till oss: ”Fröken P på väg till träbåtsfestivalen i Skärhamn! Fröken P har sin hemmahamn på Stora Brattön och ägs av Jonna Smiding och Kevin Olsson. Efter att ha gått en träbåtskurs på Ringön, arrangerad av Västkustens Träbåtsförening, var det dags att ge sig på ett eget båtprojekt. Det har lagts många timmar på att skrapa, lacka, nåta och skruva motor – men däremellan också hunnit med många härliga utflykter och massor med fika på Skåra Gårdsbageri i Kode. Förra sommaren tog vi Fröken P på en tur längs den bohuslänska kusten från Brattön till Hunnebostrand. Längs vägen hann vi även med att delta en stund på “Jollevegga” tillsammans med andra härliga träbåtsvänner! Mången av turerna har annars gått i Hakefjorden och till pärlor som Dyrön, Marstrand och Åstol. Mängder av makrillar har dragits upp längs vägen. Nu ser vi fram emot att få visa upp en uppdaterad version av Fröken P på träbåtsfestivalen i Skärhamn i sommar – hoppas vi ses där!”

56 – MINA AF VITTANGI Denna Allmagssnipa byggdes år 1967 av Olle Andersson på Allmags varv på Orust (Olle i Hålebäcken) på beställning av en köpare från Göteborg med sommarställe på Orust. Hon blev kvar på Orust under alla år, fram till 2013 då ägare Johan Groth från Kållekärr förvärvade henne. Hon var då i mycket fint skick, tack vare tidigare ägaren Gert Abrahamsson. Hon gick då under namnet Alma Af Henån. Ägaren Johan skriver: ”Isamband med att jag förvärvade henne, bytte jag även namnet på båten. För att hedra en av de finaste människor som gått på denna jord, döptes hon om till Mina Af Vittangi. Mina är min mormor och Vittangi är vår födelseplats. Vid stranden av Torneälven. En plats med stolta träbåtstraditioner av ett annat snitt.” Snipans mått är 7,9 x 2,9 och motorn är en Perkins 4.107. Välkommen åter Johan med besättning!

57 – CLUCK-CLUCK Folkbåten Cluck-Cluck, byggd 1949 på Kungsstens båtbyggeri i Göteborg, är den andra i raden av fem folkbåtar med namn Cluck i, beställda av Arthur Theman. Det blåmålade skrovet och masten är i furu och överbyggnad samt interiör i mahogny. I den gedigna dokumentationen som följde båtköpet kan man följa de olika ägarna samt åtgärder och att båten döpts om till Mare Luna och Dharma Moon under årens lopp. Sedan tjugo år tillbaka fick hon tillbaka sitt flicknamn Cluck-Cluck och hemmahamn är Örn i Sotenäs kommun. Detta är ägaren Anna Hults andra och nyaste tillskott i sin träbåtsflotta, och hon kommer också att deltaga i kappseglingen! Anna är också grundare till Facebook-gruppen ”Vi som älskar träbåtar”, som vi uppskattar så mycket. Varmt välkommen åter Anna med besättning!

58 – ELAIDA Här har vi en fin traditionsbåt av modellen Vindö 50, som ägs av Mikael Angrell ifrån Gällstad. Han är tredje ägaren till båten som han köpte år 2018 och har renoverat båten sedan dess. Elaida är byggd år 1974 på Vindö-varvet och har måtten 11 meter lång och 3,35 meter bred. Motorn är en Yanmar 40 hk inombordare och hon har en segelyta på 50 kvadratmeter samt en vikt på dryga 6 ton. Varmt välkomna till Skärhamn 4-6 juli!
Anmälan till Träbåtsfestivalen 2025
Deltagaravgiften är 700 kronor för medlem i Sailing Yacht Society (SYS) och Västkustens Träbåtsförening. I detta ingår bl.a. kajplats med el för två nätter (fredag till söndag), gemensam måltid vid Gästhamnskontoret på fredag samt festivalmiddag på lördag för besättningarna. För icke-medlemmar tillkommer en kostnad på 300 kronor motsvarande årsavgiften för ett medlemskap i Västkustens Träbåtsförening. Vill du bli medlem och därmed stödja arbetet med att bevara vårt kulturarv ansök via sidan bli medlem. Betalning för festivalen tas i år ut i efterskott via en faktura.
Användning av uppgifter
Vi behandlar insamlade personuppgifter enligt föreningens integritetspolicy. I och med anmälan godkänner jag att föreningen får använda bilder och texter i samband med event och kurser eller andra sammankomster som föreningen arrangerar på föreningens olika kommunikationskanaler. Detta gäller även bilder som du själv förser föreningen med.